You are currently viewing Thessaloniki Maritime Economic Forum 2019  – «Η Οικονομία της Ναυτιλίας και της Γαλάζιας Ανάπτυξης στην Θεσσαλονίκη & η αξία της Παιδείας και της επαγγελματικής εκπαίδευσης»

Thessaloniki Maritime Economic Forum 2019 – «Η Οικονομία της Ναυτιλίας και της Γαλάζιας Ανάπτυξης στην Θεσσαλονίκη & η αξία της Παιδείας και της επαγγελματικής εκπαίδευσης»

Το Maritime Economic Forum, μια πρωτοβουλία μη-κερδοσκοπικών φορέων και πολιτών της Θεσσαλονίκης, διοργάνωσε το πρώτο Συνέδριο με θέμα «Η Οικονομία της Ναυτιλίας και της Γαλάζιας Ανάπτυξης στην Θεσσαλονίκη & η αξία της Παιδείας και της επαγγελματικής εκπαίδευσης». Το Συνέδριο φιλοξενήθηκε από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Ανάπτυξης και Επαγγελματικής Κατάρτισης (CEDEFOP), στην Πυλαία, Θεσσαλονίκη. 

Στόχος του Φόρουμ ήταν να αποτελέσει ένα σταθερό σημείο Διαλόγου και ενημέρωσης για την πόλη της Θεσσαλονίκης για τις θεματικές της οικονομίας της Ναυτιλίας. Για τον λόγο αυτό και το πρώτο Συνέδριο εστιάζει στην ανάγκη δημιουργίας και προώθησης των προοπτικών εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης στην Θεσσαλονίκη: μέσα από την απασχόληση και την παιδεία θα τεθούν οι βάσεις για τις συνθήκες βιωσιμότητας και ευκαιριών για τον κλάδο και τις πολλαπλές διαστάσεις γύρω από την ανάπτυξη του λιμένα και της ναυτιλίας, τις θαλάσσιες έρευνες και την παράκτια επιχειρηματικότητα.

Το Maritime Economic Forum έρχεται ως συνέχεια της πρωτοβουλίας συγκρότησης άτυπης ομάδας πολιτών “The Blueprints” που τον Σεπτέμβριο του 2017 διοργάνωσαν την ημερίδα για το World Maritime Day, στην HELEXPO. Το ΥΕΤ αποτελεί ιδρυτικο μέλος των “The Blueprints”.

Διοργανώτρια Επιτροπή: (μη κερδοσκοπικές οργανώσεις και φορείς της Θεσσαλονίκης) 

Επιστημονική Επιτροπή: καθηγητές και ειδικοί της ναυτιλίας

Υποστηρικτές: 

  • Naftemporiki
  • European Business Review
  • TV100
  • ViLabs
  • Tre Marie Catering

Ατζέντα 

Χαιρετισμός: Κα Mara Brugia, Acting Executive Director, Cedefop

Παρουσίαση προγράμματος: Μανταλένα Καϊλή, policy advisor, Maritime Economic Forum 

09.30-13.00  Μέρος 1ο Γενική Επισκόπηση της Οικονομίας της Ναυτιλίας  και της Ενέργειας στην Περιοχή

9.30-10.00 Εισαγωγική Ομιλία: Σωτήριος Θεοφάνης, CEO ΟΛΘ

Παρουσίαση: Βάσω Βεγίρη, δημοσιογράφος Ναυτεμπορική

10.00 – 11.30 PANEL:  Η Οικονομία της Ναυτιλίας, των μεταφορών, της Ακτοπλοΐας, της Καινοτομίας και οι προοπτικές στο Βόρειο Αιγαίο.  

Συντονισμός: Βάσω Βεγίρη, δημοσιογράφος, Ναυτεμπορική

  1. Ανδρόνικος Σινιώρης, Επίτιμος Πρόξενος Μάλτας στην Β. Ελλάδα, Πρόεδρος Ναυτιλιακής Λέσχης Θεσσαλονίκης
  2. Χρήστος Καζαντζής, Επίτιμος Πρόξενος της Ουρουγουάης στη B. Ελλάδα, Μέλος και Επιστημονικός Συνεργάτης της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Προξένων (FICAC) και εκλεγμένο Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Προξενικού Σώματος Ελλάδος (CCG)    
  3. Χαράλαμπος Σημαντώνης, Πρόεδρος Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων-ΕΕΝΜΑ, εκπροσωπείται από την κα Αλεξάνδρα Γκανά, μέλος ΔΣ
  4. Χάρης Κότιος, νομικός, Platis Anastassiades Law Firm (ΕΥ Law) 
  5. Γιώργος Ξηραδάκης, Πρόεδρος Propeller Club Piraeus, XRTC Business Consultants 

11.45-13.00 PANEL: Γεωπολιτική και Ενέργεια – ευκαιρίες και προκλήσεις με επίκεντρο την Β.Ελλάδα 

Συντονισμός: Αλέξανδρος Λαγάκος, Greek Energy Forum

  1. Ιωάννης Βικελίδης, Σύμβουλος Πρεσβείας  Α΄Δ/ντής Υπηρεσίας Διεθνών Σχέσεων Υπουργείου Εξωτερικών
  2. Chip Laitinen, Economic Counselor, U.S Embassy Athens, Greece
  3. Σοφοκλής Παπανικολάου, CEO Blue Grid Gas & Power 
  4. Λιάνα Γούτα, Group Director Energy Policy and International Affairs at HELLENIC PETROLEUM Group of Companies
  5. Νικόλαος Φαραντούρης , Καθ. Ευρωπαϊκό Δίκαιο & Πολιτική Ανταγωνισμού, Ενέργειας και Μεταφορών, Πρόεδρος Νομικής Επιτροπής EUROGAS
  6. Ειρηνικός Πλατής, νομικός, Platis Anastassiades Law Firm (ΕΥ Law) 

14.00-18.00 ΜΕΡΟΣ 2ο Προτεραιότητες της ΕΕ, όραμα & ευκαιρίες στην Εκπαίδευση & την Επαγγελματική Κατάρτιση

14.00 – 15.30 Κύριοι Ομιλητές

Παρουσίαση: Βασίλης Τσουλής, Young Entrepreneurs of Thessaloniki-YET

  1. Χρήστος Οικονόμου, Head of Unit, DG MARE, EU Commission 
  2. Λουκάς Ζαχείλας, Επικεφαλής του Τμήματος VET systems &  institutions
  3. Στελίνα Χατζηχρήστου, Εμπειρογνώμονας, Cedefop 
  4. Παντελής Λαμπριανίδης, Policy Advisor, European Commission, Directorate-General for Mobility & Transport, Unit D2 – Maritime Safety
  5. Μαρία Μποϊλέ, Αν.Καθηγήτρια, Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών, Παν/μιο Πειραιώς,   Υπεύθυνη Τομέα Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων Μεταφορών
  6. Στράτος Παπαδημητρίου, Καθηγητής, Μέλος ΔΣ Κοινωφελούς Ιδρύματος Μαρία Τσάκος – Διεθνές 

15.45 – 17.00 PANEL: Συνέργειες & Clusters: Καλές Πρακτικές.

Συντονισμός: Πόπη Αστεριάδου, δημοσιογράφος,TV100

  1. Άγγελος Κότιος, Καθηγητής Διεθν. & Ευρωπαϊκών Σπουδών, Πρύτανης Πανεπιστημίου Πειραιά
  2. Εύα Καϊλή, Ευρωβουλευτής, Εισηγήτρια Νομοθετικής Έκθεσης για την ψηφιακή οικονομία της Ναυτιλίας, STOA Committee Chair 
  3. Dr. Γρηγόρης Γιοβανώφ, Καθηγητής Καινοτομίας & Επιχειρηματικότητας και πρώην Αναπληρωτής Πρύτανης του Athens Information Technology AIT, Διευθυντής Maritime ICT Cluster Strategis 

17.00-18.00 PANEL: Οι φορείς της πόλης φτιάχνουν την ατζέντα: Τα Πανεπιστήμια, τα Επιμελητήρια και οι Σύνδεσμοι της Θεσσαλονίκης για την Γαλάζια ανάπτυξη της πόλης: προβληματισμοί και στόχοι  

Συντονισμός: δημοσιογράφοι Πόπη Αστεριάδου, Βάσω Βεγίρη

  1. Γρηγόριος Ζαρωτιάδης, Κοσμήτορας Σχολής Οικονομικών & Πολιτικών Επιστημών, ΑΠΘ, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών 
  2. Στυλιανός Δ. Κατρανίδης, Πρύτανης, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Καθηγητής Οικονομικών
  3. Αίνη Μιχαηλίδου, τ.Πρόεδρος International Propeller Club Thessaloniki, Πρόεδρος & Διευθύνουσα Σύμβουλος Ε.ΒΙ.Ε.  Α. ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ Α.Ε. Διευθύνουσα Σύμβουλος ΕΒΥΠ ΕΕ, Επίτιμη Πρόξενος της Πορτογαλίας
  4. Γεώργιος Γκοτζαμάνης, Διευθυντής Σχολής Μηχανικών Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού
  5. Σπύρος Ιγνατιάδης, Γεν. Διευθυντής, Σύνδεσμος Εξαγωγέων Β. Ελλάδος
  6. Νίκος Τσαβδάρογλου, Executive Coordinator Β. Ελλάδος, American-Hellenic Chamber of Commerce
  7. Γεώργιος Ηλιάδης, Α’ Αντιπρόεδρος Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης
  8. Νίκος Αντωνάκης, Πρόεδρος Οικονομικό Επιμελητήριο Κεντρικής Μακεδονίας
  9. Νικόλαος Μαργαρόπουλος,δικηγόρος, μέλος Αμερικανικό-Ελληνικό Εμπορικό Επιμελητήριο 

Σύνοψη του Συνεδρίου

“Η ραγδαία ενίσχυση που μπορεί να έχει η οικονομία της ναυτιλίας και της γαλάζιας ανάπτυξης στη Βόρεια Ελλάδα και το Βόρειο Αιγαίο, με μοχλό στήριξης τις επενδύσεις του ΟΛΘ και τα μεγάλα ενεργειακά projects που βρίσκονται σε εξέλιξη ή προγραμματίζονται στην περιοχή, όπως και η ανάγκη σύνδεσης της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με τη ναυτιλιακή επιχειρηματική κοινότητα ήταν δύο από τα βασικά συμπεράσματα των εργασιών του συνεδρίου που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη το Maritime Economic Forum -μία πρωτοβουλία μη κερδοσκοπικών φορέων και πολιτών της Θεσσαλονίκης- με υποστηρικτή την οικονομική εφημερίδα «Ναυτεμπορική».

Κατά την ομιλία του (μέσω skype) ο πρόεδρος του Δ.Σ. και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε., Σωτήριος Θεοφάνης, μεταξύ άλλων τόνισε ότι η επέκταση-εμβάθυνση του 6ου προβλήτα θα γίνει με βάθος -17,6μ. και 460 μ. μήκος, βάσει σχετικής απόφασης που έλαβε η κοινοπραξία των επενδυτών, παρά το ότι αυτό θα σημάνει πρόσθετη επιβάρυνση, ώστε να μπορούν να έρχονται πλοία χωρητικότητας 18.000 TEUs, δηλαδή πλοία κύριων γραμμών, και όχι με βάθος 16,5μ. και για πλοία 14.000 TEUs. Το έργο εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμο στα τέλη του 2022.

Πρόσθετα έργα

Περαιτέρω, ανακοίνωσε ότι τις επόμενες ημέρες θα βγει στον αέρα διαγωνισμός για αντικατάσταση δύο γερανογεφυρών, στο πλαίσιο των πρόσθετων επενδύσεων που υλοποιεί η κοινοπραξία (πέραν των υποχρεωτικών επενδύσεων των 180 εκατ. ευρώ) για τη βελτίωση της λειτουργικότητας του λιμανιού, ενώ σε λίγο καιρό θα υπάρχει το πρώτο dry port στα Βαλκάνια, με έδρα τη Σόφια και η στρατηγική των επενδυτών προβλέπει τη δημιουργία αντίστοιχων εμπορευματικών κέντρων είτε μέσω συνεργασιών είτε με σχετικές επενδύσεις στη Βόρεια Μακεδονία, στη Σερβία και ενδεχομένως και στη νότια Ρουμανία. Στο μεταξύ, στις αρχές Μαΐου ο ΟΛΘ θα είναι σε θέση, σύμφωνα με τον κ. Θεοφάνη, να αποθηκεύει τα προς εξαγωγή εμπορευματοκιβώτια μέσα στο λιμάνι, ενώ τον Μάρτιο του 2019 καταγράφηκε αύξηση κίνησης containers 9% και στο πρώτο τρίμηνο του έτους αύξηση 50,6% στο συμβατικό φορτίο. Επίσης, με στοιχεία Μαρτίου 2019 ο μέσος όρος αναμονής των πλοίων έχει πλέον μειωθεί σε 8,1 ώρες έναντι μέσου όρου 25,8 ωρών πριν αναλάβει τη διοίκηση του λιμανιού η κοινοπραξία των επενδυτών τον Μάρτιο του 2018.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η διοίκηση του λιμανιού ήδη αναζητεί έκταση στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης για τη δημιουργία satellite dry port λόγω της τεράστιας ζήτησης για χώρους εντός του ΟΛΘ.”

“Στα οφέλη που μπορεί να επιφέρει για τη χώρα μας η υλοποίηση του φιλόδοξου διακρατικού project της πλωτής σύνδεσης του Μοράβα-Αξιού με τον Δούναβη, που θεωρητικά συζητείται επί δεκαετίες, αλλά δεν έχει υλοποιηθεί παρά το έντονο σερβικό και κινεζικό ενδιαφέρον, εστίασε ο επίτιμος πρόξενος της Μάλτας στη Βόρεια Ελλάδα και πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης Θεσσαλονίκης, Ανδρόνικος Σινιώρης. Το μοντέλο της Ουρουγουάης που έχει σπεύσει να εκμεταλλευτεί τη γεωστρατηγική της θέση στη διεθνή ναυτιλία, συνδέοντας την οικονομία της, την καινοτομία και την εκπαίδευσή της με το λιμάνι και έχει αναδειχθεί σε σημαντικό ναυτικό κόμβο στη Λατινική Αμερική, εξήρε και έθεσε ως παράδειγμα προς μίμηση από τη Θεσσαλονίκη ο επίτιμος πρόξενος της Ουρουγουάης στη Βόρεια Ελλάδα και μέλος του Δ.Σ. του Προξενικού Σώματος Ελλάδας, Χρήστος Καζαντζής.

Σύνδεση με Σμύρνη

Στη σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με αυτό της Σμύρνης ως ανταγωνιστικό της σύνδεσης της Σμύρνης με ιταλικά λιμάνια λ.χ. της Τεργέστης για εμπορευματικές μεταφορές και σε σύνδεσή του επίσης με το λιμάνι του Νοβοροσίσκ, εντόπισε ευκαιρίες το μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, Αλεξάνδρα Γκανά, ενώ από την πλευρά του ο νομικός Χάρης Κότιος της Platis Anastassiades Law Firm (EY Law) έκανε λόγο για ανάγκη εναρμόνισης της ελληνικής ναυτιλίας με την οδηγία προστασίας προσωπικών δεδομένων GDPR, κρούοντας καμπανάκι για τον κίνδυνο καταγγελιών από εργαζομένους ανταγωνιστριών χωρών και για αυτορρύθμιση της αγοράς.

Για υπερεκπαίδευση των νέων της Ελλάδας, που συσσωρεύουν μεν πολύ καλούς τίτλους σπουδών, αλλά δεν μπαίνουν στην αγορά εργασίας και την παραγωγή για να συσσωρεύσουν επιχειρηματική και επαγγελματική εμπειρία έκανε λόγο ο πρόεδρος του Propeller Club Piraeus και επικεφαλής της XRTC Business Consultans, Γιώργος Ξηραδάκης, τονίζοντας ότι ολόκληρη η χώρα μας είναι επί της ουσίας παράκτια, γεγονός που γεννά πλείστες ευκαιρίες ανάπτυξης.Στόχος του Maritime Economic Forum, όπως τόνισε η policy advisor του Forum, Μανταλένα Καϊλή, είναι να αποτελέσει σταθερό σημείο-πλατφόρμα διαλόγου και ενημέρωσης για την πόλη της Θεσσαλονίκης και τις θεματικές της οικονομίας της ναυτιλίας.”

“Τα νέα καύσιμα

Αξιοσημείωτες επισημάνσεις που έγιναν στο συνέδριο στην ενότητα για την ενέργεια ήταν μεταξύ άλλων από τον CEO της Blue Grid Gas & Power, Σοφοκλή Παπανικολάου, ο οποίος ανέφερε ότι ποτέ άλλοτε δεν υπήρχε τόσο ενδιαφέρον όσο τώρα για το LNG στα πλοία και από την Group Director Energy Policy and International Affairs στα ΕΛΠΕ, Λιάνα Γούτα, ότι τα ΕΛΠΕ θα διαθέσουν στην αγορά νέα ναυτιλιακά περιβαλλοντικά φιλικά καύσιμα, που θα βασίζονται σε αλλαγές ειδών αργού πετρελαίου και ήδη πραγματοποιούνται τέσσερις σχετικές δοκιμές.”

Στο πάνελ για την Ενέργεια και Γεωπολιτική που συντόνισε ο Αλέξανδρος Λαγάκος του Greek Energy Forum, συμμετείχαν επίσης και ο Ιωάννης Βικελίδης, Σύμβουλος Πρεσβείας Α΄Δ/ντής Υπηρεσίας Διεθνών Σχέσεων Υπουργείου Εξωτερικών, ο Νικόλαος Φαραντούρης Καθ. Ευρωπαϊκό Δίκαιο & Πολιτική Ανταγωνισμού, Ενέργειας και Μεταφορών, Πρόεδρος Νομικής Επιτροπής EUROGAS και ο Chip Laitainen, οικονομικός σύμβουλος της Πρεσβείας των Η.Π.Α.

Ο κ. Βικελίδης, Διευθυντής του Υπουργείου Διεθνών Σχέσεων του Υπουργείου Εξωτερικών, μίλησε για την στρατηγική αξία της γεωγραφικής θέση της Βόρειας Ελλάδας, καθώς έχει χερσαία σύνορα με 4 χώρες, την Αλβανία, τη Βουλγαρία, τη Βόρεια Μακεδονία και την Τουρκία. Ανέφερε επιγραμματικά τα ενεργειακά δίκτυα μεταφοράς, τον αγωγό φυσικού αερίου TAP (Διαδριατικός Αγωγός-Trans Adriatic Pipeline, τον Διασυνδετήριο αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (Gas Interconnector Greece – Bulgaria (IGB)), τον αγωγo Ionian Adriatic Pipeline (IAP), που θα τροφοδοτήσει χώρες των δυτικών Βαλκανίων, το FSRU Αλεξανδρούπολης και τον Τερματικό Σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη Ρεβυθούσα, τονίζοντας ότι η συμμετοχή της Βόρειας Ελλάδας στα ενεργειακά δρώμενα είναι καθοριστική.

Ο Chip Laitinen, Οικονομικός Ακόλουθος της Πρεσβείας των Η.Π.Α. στην Αθήνα, εξέφρασε την άποψη ότι ολοκλήρωση του TAP θεωρείται εξαιρετική θετική από την πλευρά της κυβέρνησης των Η.Π.Α. και η ανάπτυξη ή δημιουργία των υπόλοιπων αγωγών φαίνεται όλο και πιο ρεαλιστική. Καθώς η Βόρεια Ελλάδα αποτελεί το σταυροδρόμι όλων των βασικών αγωγών, οι τελευταίες εξελίξεις στον τομέα της ενέργειας αλλάζει τη δυναμική της αγοράς. Ανέφερε, επίσης, ότι υλοποιούνται και δράσεις αναφορικά με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

“Στις σημαντικές επενδυτικές προοπτικές της γαλάζιας οικονομίας στον ενεργειακό τομέα αναφέρθηκε ο καθηγητής Νικόλαος Φαραντούρης, επικεφαλής νομικών υπηρεσιών της ΔΕΠΑ και του EUROGAS, της ένωσης 45 ενεργειακών εταιρειών στην αγορά φυσικού αερίου. Ο κ. Φαραντούρης παρουσίασε τις εξελίξεις στους τομείς των ενεργειακών έργων και υποδομών στη Βόρεια Ελλάδα, του bunkering καθώς και του short-scale LNG για την τροφοδοσία απομακρυσμένων περιοχών με καθαρότερες μορφές ενέργειας, για τα οποία υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από τις εταιρείες του διεθνούς οργανισμού EUROGAS στις Βρυξέλλες, μέλος του οποίου είναι και η ΔΕΠΑ, η οποία συντονίζει σχετικές δράσεις.”

Ακολούθησαν οι κεντρικοί ομιλητές που τους παρουσίασε ο Βασίλης Τσουλής, της Young Entrepreneurs of Thessaloniki-YET. O Χρήστος Οικονόμου, Head of Unit, DG MARE, EU Commission παρουσίασε στο ακροατήριο την ευρύτητα του ευρωπαϊκού πλαισίου της Γαλάζιας Οικονομίας και Ανάπτυξης, πέρα από τους παραδοσιακούς τομείς της Ναυτιλίας και Αλιείας. «Αμέτρητες νέες μορφές οικονομίας που βασίζονται στον πλούτο της θάλασσας, αυτή είναι η Γαλάζια Ανάπτυξη. Όντας σε συνέδριο στην Θεσσαλονίκη, θα περίμενε κανείς να είναι ήδη γνωστό και να υπάρχει ήδη τεχνογνωσία. Ο ΟΟΣΑ προβλέπει ως το 2030 μεγάλη προώθηση στον τομέα της Γαλάζιας Ανάπτυξης και Καινοτομίας, και Offshore Energy, η απασχολησιμότητα έχει εκτοξευθεί, ιδίως στην Βόρειο Ευρώπη μεν, αλλά με δυνατότητες για την Μεσόγειο δε.

Οι νέοι αξίζει να ακολουθήσουν αυτήν την εξέλιξη. Από το Λίβερπουλ, στο Ρόττερνταμ και το Βίγκο, έως τον Πειραιά, αναπτύχθηκαν πλατφόρμες συνεργασίας και δυνατότητες επενδύσεων. Όταν έλαβα την πρόσκλησή σας, για αυτόν τον λόγο θέλησα να έρθω, για να σας μοιραστώ τις αμέτρητες δυνατότητες που ΕΕ έχει εξασφαλίσει. Για παράδειγμα τα προγράμματα Blue Calls και δικτύωση ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της παιδείας: έχουμε ήδη πιλοτικά προγράμματα που χρηματοδοτήθηκαν από το Ταμείο μας, με συνέργειες μεταξύ ευρωπαϊκών πανεπιστημίων και Αμερικανικών. Η Θεσσαλονίκη οφείλει να τα γνωρίζει, τις δυνατότητες και την νομοθεσία, όπως π.χ.. Τον Χωροταξικό Σχεδιασμό, σύμφωνα με τον οποίο οι κατά τόπους παράκτιες περιοχές θα πρέπει να αποφασίσει για την στόχευση και τον χαρακτήρα που θα θέλει να έχει, τουριστική, ναυτιλιακή, ακαδημαϊκή, μαρίνες.

Υπάρχουν οι συνθήκες και για καλή συνεργασία με τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας, με τις οποίες σύντομα θα υπογραφεί η «Μπλε Ατζέντα». Μπορείτε να μας ενημερώσετε ποια θα είναι η θέση της Θεσσαλονίκης σε έναν σχεδιασμό για την κρουαζιέρα για παράδειγμα; Πρέπει να είστε έτοιμοι και παρόντες. Κι όσον αφορά την Παιδεία, προσφάτως ήμουν σε συνάντηση στην Βαρκελώνη, για τις επιλογές κατάρτισης νέων, η παραδοχή ήταν ότι οι νέοι πρέπει να σπουδάσουν και να εκπαιδευτούν σε κάτι που θα τους δώσει ευελιξία και ετοιμότητα για τις ραγδαίες μεταβολές στην αγορά εργασίας στα χρόνια μπροστά μας».

O Παντελής Λαμπριανίδης, Policy Officer,Directorate-General for Mobility and Transport, Unit D2 – Maritime Safety , European Commission, ο οποίος παρουσίασε την από μόλις 4.4.2019 επίσημη υιοθέτηση πλαισίου εκπαίδευσης των ναυτικών από την Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου και την Κομισιόν, με εισαγωγή διεθνών προτύπων και εξέλιξη των υφιστάμενων μηχανισμών ελέγχου και την παγκόσμια ευρωπαϊκή καινοτομία της υιοθέτησης ψηφιοποίησης των πιστοποιητικών για την διεξαγωγή των λειτουργιών του πλοίου . «Η Ναυτιλία είναι ο απόλυτος διεθνοποιημένος κλάδος, για αυτό και ο ΙΜΟ, —ο Διεθνής Οργανισμός της Ναυτιλίας, από το 1978 κατοχύρωσε με σειρά διεθνών συμβάσεων το ελάχιστο μίνιμουμ για την ελάχιστη εκπαίδευση ναυτικών και την ασφάλεια του ανθρώπινου δυναμικού, της ναυσιπλοΐας και του περιβάλλοντος. Η ΕΕ υιοθέτησε μια σειρά διεθνών συμβάσεων, ώστε να εξασφαλιστεί η κοινή αποδοχή τους από τα κράτη-μέλη, και η ελάχιστη κοινή βάση και πρόοδος σε θέματα ασφαλείας για όλα τα -μέλη. και προστασίας των ευρωπαίων εργαζομένων ναυτικών. Παραμένει το ζήτημα αναγνώρισης και εξίσωσης πιστοποιητικών επάρκειας μεταξύ κρατών. Οι προκλήσεις του μέλλοντος είναι η αυτορρύθμιση της ναυτιλίας με όρους προστασίας περιβάλλοντος και η απόλυτη αλλαγή των συνθηκών και ρόλων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων στην αγορά εργασίας, μέσα από την αυτοματοποίηση. Από τον καπετάνιο έως τον μάνατζερ στην στεριά».

Για την ‘μετρήσιμη αξία’ της ανάπτυξης και καταγραφής δεξιοτήτων για την Ενιαία Αγορά της ΕΕ και τους εργαζόμενους, μίλησε η Στελίνα Χατζηχρήστου, εμπειρογνώμων του CEDEFOP. Στην παρουσίασή της για το έργο του Κέντρου, μίλησε για την σημασία του CEDEFOP για την Θεσσαλονίκη και την ευκαιρία να υιοθετηθούν προδιαγραφές και στόχοι σχετικοί. Τέλος, παρουσίασε χρήσιμες πληροφορίες και παραπομπές για πλήθος προγραμμάτων για την ανάπτυξη επαγγελματικών δεξιοτήτων και κατάρτισης που η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί, όπως το skills panorama, με χαρακτηριστική την συνεργασία για το Governance of Skills, μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας, Σλοβακίας, Εσθονίας.

H Μαρία Μποϊλέ, Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πειραιώς παρουσίασε τα οφέλη για την οικονομία, για την απασχολησιμότητα και τις ευκαιρίες για τους νέους, από την Ναυτιλία. «Η ναυτιλία εκτείνεται και πέρα από την θάλασσα, σε υπηρεσίες που δεν σταματούν στο λιμάνι, αλλά φτάνουν στην ενδοχώρα, μέσα από μια αλυσίδα χερσαίων επιχειρήσεων και προϊόντων. Οι αλλαγές είναι ραγδαίες λόγω καινοτομίας, νέων τεχνολογιών, της νέας δικτυωμένης ψηφιοποιημένης αγοράς, και την είσοδο μεγάλων παικτών στον παγκόσμιο ανταγωνισμό. Για αυτό απαιτείται στρατηγική στην ανάπτυξη δεξιοτήτων. Το Πανεπιστήμιο Πειραιά έχει εξειδικευμένα προγράμματα, και οι απόφοιτοί μας εξελίσσονται σε παγκοσμίως περιζήτητα μελλοντικά στελέχη. Επιστημονική και πρακτική κατάρτιση, έρευνα σε διεπιστημονικά έργα, διευρυμένες συνέργειες – είναι οι στόχοι του Πανεπιστημίου μας. Πολύ πρόσφατα εγκαινιάσαμε την τριμερή συνεργασία μεταξύ του Πανεπιστημίου Πειραιά, Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του ΕΚΕΤΑ, και του Ινστιτούτου Λιμενική Κατάρτισης ΕΞΑΝΤΑ. Οι στόχοι της συνέργειας αυτής, είναι σε σύμπνοια με την νέα ατζέντα της ΕΕ περί δεξιοτήτων και επαγγελματικής κατάρτισης. Αυτήν την πλατφόρμα, που εγκαινιάσαμε στον Πειραιά, θα την εγκαινιάσουμε σύντομα και στη Θεσσαλονίκη, όπως σας ενημέρωσε νωρίτερα και ο κ. Σ. Θεοφάνης».

Τελευταία κεντρική ομιλία ήταν από τον κ. Στράτο Παπαδημητρίου, Καθηγητή του Πανεπιστημίου Πειραιώς και μέλος ΔΣ του Κοινωφελούς Ιδρύματος Μαρία Τσάκος. «Το Ίδρυμα με πλήθος προγραμμάτων , καλλιεργεί την ναυτική ελληνική παράδοση και προωθεί τα θέματα ναυτιλίας, με έδρα τη Χίο, αλλά και σε χώρες εκτός ΕΕ, στην Ουρουγουάη και στην Γκάνα. Η χώρα μας ήταν πάντοτε ναυτιλιακή δύναμη, και η γνώση κυκλοφορούσε και μοιραζόταν από τα πλοία, στα λιμάνια και τις εταιρίες και ακαδημίες, δίνοντας τα καλύτερα αποτελέσματα. Σήμερα, ωστόσο, κινδυνεύει, γιατί οι Έλληνες ναυτικοί μπορεί να παρουσιάζουν αυξημένο αριθμό, ωστόσο για ανώτερα πληρώματα, ο αριθμός είναι οριακός, θέτοντας σε κίνδυνο την όλη βιωσιμότητα του κλάδου, από τη διαχείριση των πλοίων ως τη ναυπηγική. Για αυτόν τον λόγο, και ο Καπετάνιος Τσάκος θέλησε να δώσει επιλογές εκπαίδευσης, μια και το επίσημο κράτος αναγνωρίζει μόνο τις ακαδημίες εμπορικού ναυτικού, παρόλο που παγκοσμίως υπάρχει ζήτηση για Έλληνες ναυτικούς. Με πιο πρόσφατα προγράμματα το «υιοθετήστε ένα πλοίο», μπήκαμε στα σχολεία και το πρώτο μη κερδοσκοπικό λύκειο ναυτικής κατεύθυνσης, ώστε να ενθαρρύνουμε και να φέρουμε νέα παιδιά στην ναυτιλία, να δημιουργήσουμε την νέα γενιά της ελληνικής ναυτιλίας, και έτσι το όραμα του Καπετάνιου συνεχίζεται».

Ο κος Άγγελος Κότιος, Καθηγητής Ευρωπαϊκών Σπουδών & Πρύτανης Πανεπιστημίου Πειραιώς τόνισε τη σημασία της γαλάζιας ανάπτυξης, καθώς και της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης στη χώρα μας. Η εκπαίδευση θα πρέπει να συνδεθεί με τους μεγάλους κλάδους της οικονομίας, τόσο σε επίπεδο Πανεπιστημίων, όσο και σε επίπεδο προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης, καθώς παρατηρείται ζήτηση σε θέσεις εργασίας αλλά όχι προσφορά. Στους στρατηγικούς στόχους του Πανεπιστημίου Πειραιώς είναι να συνδεθούν τα προγράμματα σπουδών με τις ανάγκες της οικονομίας και η αναζήτηση συνεργειών και συμπράξεων για να μπορούν τα νέα παιδιά τελειώνοντας το Πανεπιστήμιο, να εισέλθουν στην αγορά εργασίας.

“Η ελληνική ναυτιλία στην ψηφιακή εποχή μπορεί να παραμείνει πρώτη δύναμη. Οι προκλήσεις που φέρνει η ψηφιοποίηση για την ελληνική ναυτιλία και συνολικότερα τη γαλάζια οικονομία είναι μεγάλες, αλλά το ίδιο μεγάλες είναι και οι ευκαιρίες κι αυτό που απαιτείται είναι η γρήγορη υιοθέτηση των τεχνολογικών εξελίξεων και της ανάπτυξης συνεργειών, όπως τονίστηκε στο συνέδριο που διοργάνωσε το Maritime Economic Forum στη Θεσσαλονίκη….”Η ναυτιλία βρίσκεται στα πρόθυρα μιας ψηφιακής επανάστασης, η στρατηγική επιταγή είναι “ψηφιοποιείστε ή ναυαγείτε”» επισήμανε ο διευθυντής του Maritime ICT Cluster «Strategis», καθηγητής καινοτομίας και επιχειρηματικότητας και πρώην αναπληρωτής πρύτανης του Athens Information Technology AIT, Dr. Γρηγόρης Γιοβανώφ. «Η ελληνική ναυτιλία στην ψηφιακή εποχή παραμένει και θα παραμείνει πρώτη δύναμη για μεγάλο διάστημα ακόμα, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν αποδείξει ότι ξέρουν να ανταπεξέρχονται στις αλλαγές και είμαστε σίγουροι ότι και με την ψηφιοποίηση θα παραμείνουν ηγέτες. Η Ελλάδα έχει όμως μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης πέρα από τη ναυτιλία σε όλους τους υπόλοιπους κλάδους της γαλάζιας οικονομίας» τόνισε επίσης κ. Γιοβανώφ και παρουσίασε το εγχείρημα του cluster «Strategis» εν όψει του μέλλοντος των αυτόματων μη επανδρωμένων πλοίων.

Συμπλήρωση δεξιοτήτων

«Το μήνυμα είναι σαφές, χρειάζεται συνεργασία και συμπλήρωση δεξιοτήτων και δυνατοτήτων από διάφορες πλευρές του φάσματος της αγοράς. Έρχονται συναρπαστικές εποχές, πρέπει να έχουμε τα αυτιά και τα μάτια μας ανοιχτά και να ετοιμαζόμαστε για όσα πρόκειται σύντομα να έρθουν και να αδειοδοτηθούν κι εδώ» τόνισε χαρακτηριστικά ο Ειρηνικός Πλατής, νομικός-εκ των ιδιοκτητών της Platis Anastassiades Law Firm (EY Law), ο οποίος επικέντρωσε στις ραγδαίες αλλαγές που φέρνουν στη ναυτιλία οι ψηφιακές τεχνολογίες, το blockchain και το internet of things και που οδηγούν στην ανάπτυξη των πρωτοπόρων μη επανδρωμένων πλοίων του μέλλοντος.

Συνεχής κατάρτιση

Στο ίδιο μήκος κύματος, η ευρωβουλευτής και εισηγήτρια της Νομοθετικής Έκθεσης για την Ψηφιακή Οικονομία της Ναυτιλίας-STOA Committee Chair, Εύα Καϊλή, τόνισε ότι οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες, όπως το blockchain, ανατρέπουν λ.χ. το νομικό επάγγελμα και τα συμβόλαια στη ναυτιλία, κατά συνέπεια υπάρχει ανάγκη συνεχούς κατάρτισης, αλλά προσφέρουν επίσης τεράστιες δυνατότητες για δραστηριοποίηση με ανοιχτούς ορίζοντες από την Ελλάδα στην ανάπτυξη σχετικών υπηρεσιών παγκόσμιου βεληνεκούς. Περαιτέρω, έκρουσε κώδωνα κινδύνου ότι αν δεν εισαχθεί άμεσα στην ελληνική δημόσια εκπαίδευση η εκμάθηση κώδικα και η κατάρτιση στις ψηφιακές τεχνολογίες, σε δέκα χρόνια η χώρα μας δεν θα είναι ανταγωνιστική.

Πανεπιστήμια – φορείς

Έντονη ανησυχία για την «κατάρρευση» της τεχνολογικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, που έχει αρνητικό αντίκτυπο και στον τομέα της ναυτιλίας και της γαλάζιας ανάπτυξης, εξέφρασαν στο ίδιο συνέδριο ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας-καθηγητής Οικονομικών Στυλιανός Δ. Κατρανίδης και ο κοσμήτορας της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ Γρηγόρης Ζαρωτιάδης. Αμφότεροι επίσης εξέφρασαν την πρόθεση των δύο πανεπιστημιακών ιδρυμάτων να αναπτύξουν προγράμματα σπουδών στους κλάδους της οικονομίας των μεταφορών, logistics, ενεργειακών δικτύων, βιώσιμης ανάπτυξης κ.ο.κ.

Την ίδια ανησυχία είχε εκφράσει λίγο νωρίτερα και ο πρύτανης του Πανεπιστημίου του Πειραιά Άγγελος Κότιος, κάνοντας λόγο για τεράστιο έλλειμμα στην ανώτερη και μεσαία επαγγελματική κατάρτιση γενικώς, αλλά και ειδικότερα στα επαγγέλματα που σχετίζονται με τη ναυτιλία και συναφείς κλάδους όπως τα logistics, όσον αφορά τα μεσαία και κατώτερα στελέχη.

Η γνωστή επιχειρηματίας του ομίλου Μιχαηλίδη, επίτιμη πρόξενος της Πορτογαλίας και τέως πρόεδρος του International Propeller Club Thessaloniki, Αίνη Μιχαηλίδου, τόνισε την πολύ μεγάλη ποικιλότητα και ευκαιρίες γαλάζιας ανάπτυξης, που προσφέρει ο Θερμαϊκός Κόλπος από το Ποσείδι της Χαλκιδικής μέχρι τις παρυφές του Ολύμπου και ότι η ανάπτυξη δεν πρέπει να είναι μόνο πράσινη ή γαλάζια, αλλά πολύχρωμη για να δώσει το λευκό φως που έχει ανάγκη η τοπική οικονομία.

Έμφαση στα logistics

Την ανάγκη να δοθεί έμφαση στον τομέα των logistics και στην κατάλληλη εκπαίδευση τόνισε ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εξαγωγέων ΣΕΒΕ, Σπύρος Ιγνατιάδης, ενώ ο εκτελεστικός συντονιστής Βορείου Ελλάδος του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, Νίκος Τσαβδάρογλου, τόνισε την ανάγκη βελτίωσης της οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης του ΟΛΘ, όπως και ότι χωρίς υπερβολή η περιοχή της Βόρειας Ελλάδας πλέον αποτελεί αντικείμενο συζήτησης στον Λευκό Οίκο και ότι οι φορείς της πόλης πρέπει να καθίσουν σε ένα μεγάλο τραπέζι διαλόγου ώστε ενωμένοι να συναποφασίσουν ποια πόλη θέλουν.

Αξιοσημείωτη ήταν επίσης η πρόσκληση-παράπονο του διευθυντή της Σχολής Μηχανικών Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού στη Μηχανιώνα, Γιώργου Γκοτζαμάνη, προς τους φορείς και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης να αγκαλιάσουν τη Σχολή, ενώ ο α’ αντιπρόεδρος του ΕΕΘ, Γεώργιος Ηλιάδης, τόνισε το όφελος που μπορεί να έχει η περιοχή από τη γαλάζια ανάπτυξη και την υποστήριξη του ΕΕΘ σε αυτήν την κατεύθυνση.»

Το «παρών» έδωσε η Ελληνική Ομάδα Διάσωσης που σε ολιγόλεπτη παρέμβαση ενημέρωσε για το πλήθος δραστηριοτήτων και αποστολών που φέρει εις πέρας καθημερινά κατά μήκος του θαλάσσιου μετώπου του Θερμαϊκού.

Το συνέδριο έκλεισε με εικόνες από την διαδραστική έκθεση ‘HealingSeas’ που βρίσκεται σε στάδιο προετοιμασίας από την αρχιτέκτονα Εύη Πολυχρονιάδου, η οποία μέσα από μορφές τέχνης προσφέρει εργαλεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την προστασία των θαλασσών.

www.maritimeeconomicforum.org

#tmef #yetngo

[Best_Wordpress_Gallery id=”207″ gal_title=”TMEF19″]